هفتمین همایش منطقه‌ای تغییر اقلیم و گرمایش زمین

۱۲ و ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۰

The 7 th Regional Conference on Climate Change and Global Warming   

3 and 4 March 2022

Institute for Advanced Studies in Basic Sciences (IASBS), Zanjan, Iran

لینک مجازی برگزاری همایش

لینک پخش زنده همایش از سایت آپارات

درباره کنفرانس

پدیده تغییر اقلیم و ‏‎‎گرمایش زمین یکی از مباحث مهم و چالش‌برانگیز جهان در قرن بیست‌ویکم است. این پدیده جهان را در معرض ‏خطر چرخه‌های نامنظم، بحران منابع آبی، تغییرات آب و هوایی، خشک‌سالی، بالا‌آمدگی سطح آب‌ها، سیل و ... و در نهایت مهاجرت و ‏افزایش فقر قرار خواهد داد. به هر صورت، برای شناسایی و حل چالش‌های فرا روی، راهکارهای علمی و تخصصی وجود دارد که در جای ‏خود قابل بحث و بررسی هستند.
در همین راستا، پژوهشكده تغيير اقليم و گرمایش زمین،‎ هفتمین همایش منطقه‌ای تغییر اقلیم و گرمایش ‏زمین را در تاریخ ۱۲ و ۱۳ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برگزار خواهد کرد. در این همایش ‏پژوهشگران به بحث و تبادل دانش در زمینه‌های مرتبط با تغییر اقلیم و مشکلات ناشی از آن، اقلیم دیرینه و اقليم فرا رو، سازگاری با ‏اقليم، بحران منابع آب کشور و راه‌های مقابله با آن، انرژی‌های تجدیدپذیر، مدل‌سازی فرایندهای اقلیمی، کاربرد علوم ماهواره‌ای و علم ‏سنجش از دور در برآورد ساز و کارهای اقلیمی و راه‌های تخفيف آثار ناخواسته گرم شدن زمین می‌پردازند‎. همایش هفتم به صورت مجازی برگزار خواهد شد.


بنیاد علمی دستان که یکی از اهداف آن حمایت از پژوهشگران در حوزه تغییر اقلیم است به مقالات برتر همایش جوایز مالی اهدا خواهد کرد. این جوایز به سه مقاله که از سوی کمیته علمی برگزیده شوند تعلق خواهد گرفت.

دریافت برنامه علمی همایش

برنامه هفتمین همایش منطقه‌ای تغییر اقلیم و گرمایش زمین

پنجشنبه (۱۲ اسفند ۱۴۰۰)

ساعت

سخنران

رویداد/عنوان سخنرانی

جلسه اول

۸:۳۰ تا ۸:۴۵

دبیر علمی

افتتاحیه
۸:۴۵ تا ۹:۱۵ هوشین گوپتا (مدعو) How Can We Use Models to Facilitate Scientific Discovery?
۹:۱۵ تا ۹:۳۵ مهدی زارعی (مدعو) نقش تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های کشاورزی بر روی منابع آب زیرزمینی حوضه آبریز مند
۹:۳۵ تا ۹:۵۵ مصطفی نادری اثر تغییر اقلیم و کاربری اراضی بر سطح مدیریت رودخانه‌های دشت فومنات، گیلان
۹:۵۵ تا ۱۰:۱۵ نجات زیدعلی نژاد تاب‌آوري منابع آبي نسبت به تغيير اقليم پيشرو (مطالعه موردي: گستره لالي، خوزستان)

جلسه دوم

۱۰:۳۰ تا ۱۱:۰۰ ابوالفضل رضایی Climate variability controls on drought across Iran
۱۱:۰۰ تا ۱۱:۳۰ پیر لنا (مدعو) Climate change and educational challenges
۱۱:۳۰ تا ۱۲:۰۰ اریک گیلیاردی (مدعو) An overview of the activities of the Office for Climate Education

جلسه سوم

۱۳:۴۵ تا ۱۴:۰۵ یوسف ثبوتی نکاتی در باره آب و آمایش سرزمین - فرازهایی از اندیشه های گذشتگان
۱۴:۰۵ تا ۱۴:۲۵ فریده حبیبی امکان‌سنجی بررسی تغییر اقلیم شهرهای ایران با استفاده از روش‌های داده کاوی
۱۴:۲۵ تا ۱۴:۴۵ حسن لشکری روند تغییرات دمایی در ایستگاه‌های بالای 1000 متر ایران (دوره آماری 1985-2019)
۱۴:۴۵ تا ۱۵:۰۵ آناهید کشاورز ارزیابی اثرات تغییر اقلیم بر متغیرهای دمای حداکثر، دمای حداقل و بارش با استفاده از گزارش ششم

جلسه چهارم

۱۵:۲۰ تا ۱۵:۴۰ راضیه نوروزی اعتبارسنجی بخارآب قابل بارش سنجنده سنتینل 3 با استفاده از اندازه‌گیری‌های سانفتومتر آئرونت
۱۵:۴۰ تا ۱۶:۰۰ مهسا فرزانه تحلیل روش‌های داده کاوی در برآورد تبخیر- تعرق پتانسیل در ایستگاه‌های سینوپتیک
۱۶:۰۰ تا ۱۶:۲۰ مسعود ساعت ساز برآورد کیفیت زمین برای اجرای طرح‌های تغذیه‌ مصنوعی با تلفیق داده‌های اقلیم، آب‌شناسی و زمین‌شناسی در الگوی تحلیل سلسله مراتبی
۱۶:۲۰ تا ۱۶:۵۰ نوذر سامانی (مدعو) دلایل و حقایق بحران آب در ایران

جمعه (۱۳ اسفند ۱۴۰۰)

ساعت

سخنران

رویداد/عنوان سخنرانی

جلسه پنجم

۸:۳۰ تا ۸:۵۰

حسن بهاالدين بيگي

بررسی شاخص زیست اقلیمی موثر بر معماری در شهر کرمان
۸:۵۰ تا ۹:۱۰ صالحه عرفانی‌نسب راهبردهای مناسب پیش‌گیری از افزایش فرسایش بادی در مقاصد گردشگری (مطالعه موردی تالاب هامون)
۹:۱۰ تا ۹:۳۰ الهام علی‌محمدی ارزیابی شاخص‌های زیست اقلیمی موثر بر آسایش انسان (مطالعه موردی شهر اصفهان)
۹:۳۰ تا ۹:۵۰ شهین نصری چگونه باید با مردم در مورد تغییر اقلیم (آب و هوا)، با ویژگی عدم قطعیت، صحبت کرد؟ (دست‌آوردهای بین‌المللی)
۹:۵۰ تا ۱۰:۱۰ مهدی مقیمی اقلیم زمین، زندگی شهری و الگوهای رفتاری که باید تغییر کنند

جلسه ششم

۱۰:۳۰ تا ۱۰:۵۰ ﺟﻮاد رﺑﺎﻧﻲ ﺷﻮاﻫﺪ ﺳﺮدﺷﺪﮔﻲ ﺟﻬﺎﻧﻲ در ﺗﻮاﻟﻲﻫﺎي رﺳﻮﺑﻲ ﻣﻴﻮﺳﻦ ﻣﻴﺎﻧﻲ زﻧﺠﺎن
۱۰:۵۰ تا ۱۱:۱۰ علی درویشی (مدعو) An overview to vulnerability mapping and risk analysis of sand and dust storms
۱۱:۱۰ تا ۱۱:۳۰ علی‌رضا راشکی (مدعو) خشک شدن دریاچه‌ها و نقش آن‌ها در افزایش فعالیت‌های گرد و غباری
۱۱:۳۰ تا ۱۱:۵۰ زینب محمدی مقایسه تطبیقی روند تغییرات تعداد روزهای همراه با گرد و خاک در غرب و جنوب غرب ایران در۳۳ سال اخیر
۱۱:۵۰ تا ۱۲:۱۰ حمیدرضا خالصی‌فرد پایش ذرات معلق جوی در منطقه دریاچه ارومیه
۱۲:۱۰ تا ۱۲:۲۰ دبیر کنفرانس اهدا جوایز بنیاد دستان و سخن آخر دبیر کنفرانس
  • محورهای کنفرانس
  • تغییر اقلیم و بحران آب (سطحی و زیرزمینی)
  • انرژي هاي نو و تجديد ﭘذير
  • مدلسازی و پیش بینی تغییر اقلیم (منطقه ای و جهانی)
  • دیرینه اقلیم و رسوب شناسی
  • تغییر اقلیم و مخاطرات زمین (ریزگرد، سیل، فرونشست، خشکسالی و ...)
  • تغيير اقليم و سلاﻣت
  • تغییر اقلیم، کشاورزی و امنیت غذا
  • اقلیم و معماری
  • مدیریت پایدار انرژی و آب
  • گازهای گلخانه ای ایران - راهکارهای کاهش
  • کمیته علمی
  • یوسف ثبوتی - دبیر علمی: علوم پایه زنجان
  • حمیدرضا ناصری: دانشگاه شهید بهشتی
  • فرهاد ثبوتی: علوم پایه زنجان
  • مجید عباسی: دانشگاه زنجان
  • مسعود ساعت‌ساز: علوم پایه زنجان
  • مصطفی نادری: علوم پایه زنجان
  • ابوالفضل رضایی: علوم پایه زنجان
  • کمیته اجرایی
  • فرهاد ثبوتی: علوم پایه زنجان
  • مجید عباسی: دانشگاه زنجان
  • سارا بازرگان: علوم پایه زنجان
  • میثم امیری: علوم پایه زنجان
ثبت نام با مقاله
ارسال ایمیل به آدرس crcc@iasbs.ac.ir به همراه مقاله (word + pdf)

عنوان ایمیل: نام و نام خانوادگی-محور مربوط با مقاله

متن ایمیل:

نام و نام خانوادگی:

از دانشگاه/موسسه:

شماره تلفن همراه:

جهت واریز وجه ثبت نام پس از داوری مقالات کلیک کنید
ثبت نام بدون مقاله
ارسال ایمیل به آدرس crcc@iasbs.ac.ir

عنوان ایمیل: نام و نام خانوادگی

متن ایمیل:

نام و نام خانوادگی:

از دانشگاه/موسسه:

شماره تلفن همراه:

نکات مهم

سخنرانان ویژه

Hoshin Gupta

Regents Professor, Department of Hydrology and Atmospheric Sciences, The University of Arizona

How Can We Use Models to Facilitate Scientific Discovery?

This talk examines the question “How can we use Models to facilitate Scientific Discovery?”, as opposed to the manner in which models are normally used, which is to generate “Predictions” or to aid (we hope) in the development of “Understanding”. As a starting point, we recognize that the key to the analysis of any data, or development of any model, is the selection of an appropriate “representational system”. The problem, however, is that the representation we chose then completely determine the “questions we can ask”, the nature of “analyses and inferences we can perform”, and the “answers we can obtain”. Consequently, any model we develop using that representational approach may be highly suitable for learning certain things about a system, but completely unsuitable for learning other (possibly equally important) things.

To explore how different representational frameworks can affect what we learn from data, we present a case study in which three complementary models approaches (one physics/process- based and two based in machine-learning methods) are simultaneously used to develop an improved understanding of how catchment-scale hydrological processes vary across the diverse hydro-geo-climatology of Chile. Based (in part) on these results, we argue that if our goal truly is “Scientific Discovery”, then we would be well served to adopt a “general multi-representational framework” when analyzing data, so that the models we build have the possibility of converging towards accurate and comprehensive representations of the underlying data generating process. Our view is that such an approach is key to the use of Models in support of improved Prediction, Understanding and Discovery in the Earth & Environmental Sciences.

Pierre Léna

Emeritus Professor, Académie des sciences, France

Climate change and educational challenges

During the COP26 in Glasgow, and for the first time, an afternoon was devoted to climate change and education, at the Unesco’s initiative and with the participation of a small number of Ministers. Hence, the issue slowly progresses in the world, but certainly not at the required pace, as shown by a recent Unesco survey of classroom implementations in various countries. Yet, the voices of the youth, somewhat dimmed by the Covid since 2020, but remaining audible, keep calling for action in general and also in education systems. It would nevertheless be inexact to believe that all the youngsters, although convinced that the humanity heads for a catastrophe, are willing to get involved or to better understand climate issues: this point is clearly made by recent surveys, in France. We shall describe some of the educative actions, especially the most exemplary ones, and focus on teacher professional development, to be considered as the key issue, even before changes in curricula.

Eric Guilyardi

Research director at CNRS, IPSL, Paris

An overview of the activities of the Office for Climate Education

The Office for Climate Education (OCE) was created in 2018 in response to Article 12 of the 2015 Paris agreement (COP21), highlighting the importance of climate science education. Working with a wide international network of institutional, scientific, and educational partners around the world, the OCE recognizes teachers’ unique role in accompanying future generations in understanding climate change and in developing the critical thinking skills needed to act as global citizens. The OCE provides teachers with the resources, professional development, and support to make this possible. The OCE also provides policy advice to educational systems around the world in order to create enabling environments for implementing quality climate change education, promoting critical minds and hopeful hearts. Thanks to its recognized expertise in climate change education and its alignment with the mandate of UNESCO to promote quality education, including sustainable development education, the OCE is now a centre under the auspices of UNESCO.

نوذر سامانی

استاد دانشگاه شیراز و استاد مدعو دانشگاه مک گیل مونترال کانادا

حقایق و دلایل بحران آب در ایران

بحران آب به دو عامل عمده سوء مدیریت و تغییرات اقلیمی نسبت داده می‌شود. متولیان منابع آب برای توجیه سوء مدیریت خود اغلب عامل دوم یعنی تغییرات اقلیمی را بهانه قرار می‌دهند. در این مقاله شواهد عینی بحران آب در منابع آب زیرزمینی و آب‌های سطحی کشور و تجزیه و تحلیل عددی و کمّی بارش در چهار دهه گذشته، به نقش نسبی دو عامل فوق در ایجاد بحران در منابع آب کشور ارزیابی می‌شود. نتایج این ارزیابی نشان می‌دهد که عامل اصلی ایجاد بحران آب ناشی از چهار دهه سوء مدیریت و حکمرانی غلط در بهره برداری منابع آب بوده که کشور را مواجه با خشکی هیدرولوژیک، خشکی محیط زیستی، خشکی کشاورزی، مشکلات انرژی برق آبی و مشکلات اجتماعی و اقتصادی کرده، و خشک‌سالیهای دهه اخیر باعث تشدید آن شده است. هم اکنون منابع آب در شرایطی آنچنان بحرانی قرار گرفته که خشکی سرزمین ایران موجب خواهد شد تغییرات اقلیمی و اثرات مخرب آن در آینده با شدت بیشتری خودنمایی کند.