زبان انگلیسی (بهصورت درسی ۳ واحدی، هفتهای دو جلسه ۹۰ دقیقهی) در ۳ فصل به دانشجویان تدریس میشد.
در این دوره، به دلیل حضور استاد غیرایرانی، یکی از ۳ درس اصلی دانشجویان کارشناسی ارشد فیزیک به زبان انگلیسی تدریس میشد، لذا علاوه بر تدریس زبان عمومی (The New Cambridge English Course ۱ & ۲-Michael Swan) که بر پایه روش ارتباطی (communicative) تألیف شده بود، زبان تخصصی (مکانیک کوانتومی) تدریس می شد.
به دلیل انگیزه بالای فراگیری زبان در دانشجویان، فضاسازیهای مختلفی بیرون از کلاس درس انجام میشد که به فراگیری عملی زبان دانشجویان کمک خوبی میکرد (مانند آشپزی به زبان انگلیسی، بازی به زبان انگلیسی، سفرهای آخر هفته به زبان انگلیسی). پس از اتمام همکاری استاد خارجی، زبان تخصصی ماهیتی عمومیتر به خود گرفت و سپس متوقف شد. در همین دوره مهارتهای شنیداری، لغت آموزی، و گفتاری دانشجویان با استفاده از کتاب و نوار داستان (با تکرارهای خاص) نیز تقویت میشد.
در این دوره، از کتاب Look Ahead که نسبت به کتاب قبلی مزیتهای بیشتری از جمله سری کامل ویدئو داشت، مورد استفاده قرار گرفت.
از سال ۱۳۷۹، با ورود دانشجویان کارشناسی (دکتری پیوسته فیزیک) به دانشگاه، علاوه بر تدریس زبان عمومی، زبان تخصصی فیزیک عمومی نیز در اولین دوره ورودیهای پیوسته به آنان تدریس شد. زیرا تدریس درس اصلی از روی کتاب انگلیسی انجام میشد که ترجمه فارسی آن موجود نبود.
در همین زمان، شیوههای نوین سخنرانی با استفاده از پاورپوینت که در دنیا مرسوم بود، نیز به دانشجویان تدریس میشد.
در این دوره، توجه دانشجویان بیشتر به نیازهای مهارتی و موفقیت در کنکور دکتری معطوف بود، و از طرفی آموزش عمومی زبان در مؤسسات آموزش زبان شهر به حد نسبتاً مطلوبی رسیده بود. در نتیجه تدریس زبان به شکل عمومی مورد توجه دانشجویان قرار نمیگرفت. در مقاطع مختلف این بازه زمانی، تلاش بر این بود که به نیازهای دستور زبان، لغت، خواندن، نگارش و به خصوص نامهنگاری الکترونیکی، و مهارتهای شنیداری دانشجویان پرداخته شود.
در سال ۱۳۸۲ با ورود دانشجویان رشته فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی، بخش زبان به مدت دو ترم دروس زبان عمومی ۳ واحدی برای آن ها ارائه میداد و همچون سابق، به دانشجویان کارشناسی ارشد به مدت ۳ ترم دروس زبان ارائه میشد.
مجموعهای از دورههای زیر در مقاطع مختلف در این برهه مورد استفاده قرار گرفت:
در این دوره، به دلیل نیاز دانشجویان به زبان عمومی، به دانشجویان کارشناسی ارشد به مدت ۳ فصل کتاب American English File در دو سطح پیشمتوسط و متوسط تدریس میشد.
در اواخر این دوره کاملاً احساس میشد که به دلیل مشغله دانشجویان و همچنین تدریس این دوره و دورههای مشابه در مؤسسات آموزش زبان انگلیسی معمولی شهر، این روش کارایی خود را از دست داده است.
علاوه بر این، با برگزاری سمینارهای پژوهشی که اساتید و محققان در خصوص موضوعات مرتبط با آموزش زبان و زبان شناسی کاربردی به طور عمومی بحث می کردند، شروع به پژوهشهایی در زمینه زبان تخصصی شد. در سال ۱۳۹۶، گروه آموزشی زبانهای خارجی نخستین همکار پژوهشی خود را دعوت به کار کرده و شروع به کار در چند پروژه تحقیقاتی نمود.
زبان انگلیسی با اهداف دانشگاهی- به مدت یک فصل، جایگزین ۳ فصل تدریس زبان شد با این تفاوت که بر خلاف روال قبلی، نمره این درس ۳ واحدی در کارنامه دانشجویان ثبت و با معدل شان جمع می شود.
دانشجویان دکتری پیوسته فیزیک مانند گذشته، ۶ درس زبان عمومی را می¬گذرانند و زمانی که به سطح کارشناسی ارشد می رسند، با آن ها مانند دانشجویان دیگر برخورد می شود.
از پاییز ۹۷، رشته کارشناسی فناوری اطلاعات حذف و رشته مهندسی کامپیوتر جایگزین آن شد. دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر نیز به مدت ۲ فصل زبان عمومی تدریس می شود.
در زمینه پژوهشی نیز گروه آموزشی زبان های خارجی، بر توسعه منابع مرتبط با درس «انگلیسی با اهداف دانشگاهی»، زبان انگلیسی به عنوان زبان میانجی، و کاربردشناسی بینافرهنگی تمرکز دارد.
(مدیر گروه آموزش زبانهای خارجی)
این گروه رسالت خود را تلاش در راستای تحقق اهداف نقشه جامع علمی کشور و اسناد پشتیبان نقشه در راستای ارتقای کیفیت آموزش زبان در کشور و اهداف بلندمدت دانشگاه برای قرارگیری در جمع پنج دانشگاه تراز بینالمللی کشور و کمک به دانشجویان، استادان و کارکنان برای داشتن تعامل دوجانبه مؤثر و عزتمندانه با جامعه دانشگاهی بینالمللی میداند.
برای بهرمندی فضایی آکادمیک و دوستانه همراه با روابط بین المللی برای تحصیل، دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان را انتخاب کنید!
پذیرشطراحی شده توسط مرکز کامپیوتر دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان