دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه
آموزش مجازی
She is talking to her!

پاسخ به پرسش‌های متداول سیستم آموزش مجازی

پاسخ به پرسش‌های متداول سیستم آموزش مجازی

  1. چگونه در کلاس حضور پیدا کنم؟
    با استفاده از آدرس‌های ذکر شده، با نام کاربری و رمزعبور ایمیل خود به سیستم آموزش مجازی لاگین شوید. جهت حضور در کلاس موردنظر آدرس کلاس را از استاد مربوطه دریافت کنید.
  2. چگونه می‌توان یک دانشجو را به کلاس دعوت کرد؟
    با در اختیار گذاشتن لینک کلاس: Invited Participants (شکل ۱).
    لینک دعوت به کلاس
    شکل ۱: لینک دعوت به کلاس

  3. در اولین صفحه سایت پیغامی در مورد کوکی‌ها دریافت می‌کنم. آیا با آن موافقت نمایم؟
    بله. برای دریافت بهتر سرویس‌ها بهتر است به سیستم اجازه دهیم از کوکی‌ها استفاده کند.
  4. برای استفاده از امکانات کلاس چه میزان از پهنای باند شبکه موردنیاز است؟
    برای ارسال و دریافت مناسب اطلاعات حداقل ۴ مگابیت بر ثانیه برای دانلود و ۲ مگابیت بر ثانیه برای آپلود نیاز است. میزان پیشنهادی ۸ مگابیت بر ثانیه برای دانلود و ۴ مگابیت بر ثانیه برای آپلود است. در هنگام استفاده از سیستم آموزش مجازی از سرویس وای فای دانشگاه استفاده نکنید.
  5. چگونه از مناسب بودن پهنای باند خود مطمئن شوم؟
    قبل از آغاز کلاس می‌توانید از سایت‌های تست سرعت مانند اوکلا (speedtest.net) جهت بررسی پهنای باند خود استفاده کنید.
  6. برای استفاده از سیستم از چه مرورگری استفاده کنم؟
    در تمامی سیستم‌عامل‌ها (لینوکس – ویندوز - مکینتاش) از مرورگر کروم (Chrome) استفاده شود و در آیفون از سافاری (Safari). چون بیشترین سازگاری را با این سیستم دارد. در صورت استفاده از مرورگرهای دیگر امکان بروز مشکل هست.
  7. چرا به سیستم لاگین نمی‌شوم؟
    دقت کنید برای قسمت نام کاربری، فقط از نام کاربری استفاده شود و دامین دانشگاه به انتهای آن اضافه نشود.
  8. پس از لاگین کردن چرا نمی‌توانم به کلاس وصل شوم؟
    تا زمانی که استاد کلاس را شروع نکرده است امکان ورود به کلاس وجود ندارد. باید منتظر شروع کلاس بمانید.
  9. در ابتدای ورود به کلاس microphone را انتخاب کنم یا listen only را؟
    در صورت نیاز به صحبت در کلاس، میکروفون را انتخاب کنید (شکل ۲). چنانچه نیاز به صحبت کردن نباشد می‌توانید در حین کلاس آن را غیرفعال کنید. در صورت انتخاب گزینه‌ی فقط شنونده، برای فعال‌سازی میکروفن، روی علامت میکروفن کلیک کنید. تست صدا را در مرحله بعد انجام دهید و تایید سبز را انتخاب نمایید (شکل ۲-۱).
    فعال سازی میکروفن
    شکل ۲: انتخاب میکروفون
    اجازه برای دسترسی به میکروفن
    شکل ۲-۱: تایید صدا
  10. چنانچه در ابتدای حضور در کلاس گزینه هدفون (listen only) را انتخاب کرده باشم و در حین کلاس بخواهم از میکروفون استفاده کنم، چگونه این کار را انجام دهم؟
    اگر از ابتدا هدفون را انتخاب کرده باشید، در پایین صفحه تصویر هدفون را خواهید داشت بر روی آن کلیک کنید (leave audio). پس از کلیک این گزینه به صورت (join audio) در می‌آید. مجدد بر روی آن کلیک کنید. پنجره انتخاب میکروفون (شکل ۲) باز می‌شود. حال میکروفون را انتخاب کنید.
  11. هنگام فعال کردن دوربین کدام کیفیت را انتخاب کنم؟
    هنگام اضافه کردن دوربین، بهتر است کیفیت پایین (law quality) را انتخاب کنید (شکل ۳).
    فعالسازی دوربین
    شکل ۳: فعال‌سازی دوربین
  12. آیا می‌توان صفحه‌زمینه‌ی دوربین را تار کرد؟
    هنگام روشن کردن دوربین، در صفحه پیش‌نمایش می‌توانید عکس پس‌زمینه یا زمینه را محو قرار دهید (شکل ۴).
    تار و محو کردن صفحه زمینه‌ی دوربین
    شکل ۴: تار و محو کردن صفحه‌زمینه‌ی دوربین
  13. چرا میکروفون من فعال نمی‌شود؟
    فعال نشدن میکروفن ممکن است به دلایل زیر باشد:
    • در هنگام اتصال به سیستم میکروفون را فعال نکرده‌اید (پرسش ۱۰).
    • میکروفون فعال است اما در وضعیت بی‌صداست (پرسش ۱۵).
    • استاد درس میکروفون را غیرفعال کرده است (پرسش ۳۰).
    • مرورگرتان میکروفون را بلاک کرده است (پرسش ۱۴).
    • نسخه مرورگرتان به‌روز نیست.
    • میکروفون سیستم‌تان مشکل دارد.
    • چند میکروفون در سیستم‌تان به طور همزمان فعال است.
    • هدست سیستم مشکل دارد.
  14. چگونه وضعیت میکروفون را در مرورگر خود بررسی کنم؟
    اساتید به‌صورت پیش‌فرض مجوز استفاده از میکروفون را دارند. اگر دانشجو هستید مطمئن شوید از استاد مربوطه مجوز استفاده از میکروفون را دارید. اگر از مجوز استاد اطمینان حاصل شد و هنوز با میکروفون مشکل دارید (پرسش ۹ و ۱۰ را نیز بررسی کرده‌اید)، باید تنظیمات مرورگرتان را بررسی کنید. احتمالاً میکروفون شما در مرورگرتان غیرفعال است. می‌توانید به شکل زیر آن را فعال کنید: در مرورگر کروم (ترجیحاً از این مرورگر استفاده کنید): در قسمت نوار آدرس بر روی تصویر قفل کنار آدرس کلیک کرده و میکروفن را فعال نمایید(شکل ۵). حال از پنجره باز شده می‌توانید وضعیت میکروفون و دوربین خود را تنظیم کنید. در مرورگر فایرفاکس مطابق شکل ۶ و ۷ برای اجازه استفاده از میکروفن و دوربین اقدام نمایید.
    alt
    شکل ۵: فعال سازی میکروفون و دوربین در مرورگر کروم
    alt
    شکل ۶: فعال سازی میکروفون در مرورگر فایرفاکس
    alt
    شکل ۷: فعال سازی دوربین در مرورگر فایرفاکس
  15. چگونه می‌توانم در کلاس از میکروفون برای صحبت کردن استفاده کنم؟
    گزینه ۶ برای فعال و غیرفعال کردن میکروفون است (شکل ۸).
  16. چگونه مطالب کلاس را ضبط کنم؟
    گزینه ۴ برای ضبط کلاس است. با کلیک بر روی آن می‌توان آن را فعال و غیرفعال کرد. این امکان برای اساتید فراهم است (شکل ۸).
    توجه داشته باشید برای ساخت فایل ضبط شده کلاس بعد از پایان کلاس حتماً با انتخاب end meeting کلاس را خاتمه دهید (شکل ۱۵).
  17. چگونه از صفحه سفید رنگ اصلی استفاده کنم؟
    با استفاده از گزینه‌های سمت راست صفحه (شکل ۸).
    alt
    شکل ۸: امکانات سیستم

  18. چگونه تصویر خودمان را نشان دهیم؟
    گزینه ۷ برای نمایش یا عدم نمایش تصویر خودمان است (شکل ۸). به صورت پیش‌فرض غیرفعال کنید و در صورت لزوم فعال نمایید.
  19. آیا امکان استفاده از تصاویر چند دوربین فراهم است؟
    بله. چنانچه چند دوربین فعال و متصل به سیستم باشد امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد.
  20. چگونه بفهمیم چه افرادی در جلسه حاضر هستند؟
    لیست اعضا حاضر در جلسه را در بخش ۱ می‌توان دید (شکل ۸).
  21. چگونه می‌توانیم نوشته‌ای را با تمامی اعضا جلسه به اشتراک بگذاریم؟
    برای چت ساده از بخش ۱۱ و برای به اشتراک گذاشتن مطالب مبسوط از بخش ۱۰ استفاده کنید (شکل ۸). در قسمت اشتراک‌گذاری مطالب مبسوط، در نهایت می‌توان آن را به شکل یک فایل با فرمت دلخواه در اختیار بقیه افراد قرار داد.
  22. چگونه می‌توانیم صفحه نمایش خود یا نرم‌افزاری از کامپیوتر خود را به اشتراک بگذاریم؟
    با گرفتن مجوز از برگزارکننده جلسه و انتخاب گزینه ۹ از شکل ۸ می‌توانید این کار را انجام دهید. به خاطر صرفه‌جویی در مصرف اینترنت لطفاً سعی کنید که فقط از ابزارهای داخلی سیستم مثل اشتراک فایل ارائه و تخته سفید استفاده شود و از اشتراک دسکتاپ تا حد امکان خودداری فرمایید.
  23. چگونه می‌توانیم یک ویدئو و یا اسلایدی را برای اعضا به نمایش بگذاریم؟
    با گرفتن مجوز از برگزارکننده جلسه و انتخاب گزینه ۸ از شکل ۸ می‌توانید این کار را انجام دهید.
    اساتید محترم: لطفاً قبل از شروع ارائه مطالب، کلیه صفحات و فایل‌های موردنظر را آپلود نمایید تا در زمان ارائه با مشکلاتی مانند دیر لود شدن مواجه نشوید.
  24. فایل‌هایی که جهت ارائه در سیستم قرار می‌هیم چه شرایطی باید داشته باشند؟
    حداکثر حجم فایل باید ۳۰ مگابایت و فرمت آن ترجیحاً pdf باشد.
  25. آیا می‌‍‌توان قبل از شروع کلاس فایل‌های ارائه آن را الصاق کرد؟
    بله. در صفحه اصلی هر شخصی، در قسمت تنظیمات کلاس ساخته شده امکان افزودن فایل ارائه وجود دارد.
  26. چنانچه به اشتباه فایل پیش‌فرض ارائه پاک شود چه اتفاقی می‌افتد؟
    اشکالی ندارد، فایل پیش‌فرض به پیش‌فرض سیستم تغییر می‌یابد.
  27. در ارائه مطلب به شکل فایل با Fit to width کردن صفحه، چگونه در صفحه حرکت کنم؟
    هنگام ارائه مطلب وقتی صفحه خود را Fit to width کردید، اسکرول‌بار ندارید. برای حرکت در صفحه روی آن کلیک کرده و در همان حالت به بالا و پایین حرکت کنید.
  28. چگونه می‌توانیم با کاربری چت خصوصی داشته باشیم؟
    با کلیک بر روی نام کاربر در بخش ۱ شکل ۸ می‌توانید با وی چت خصوصی داشته باشید.
  29. وقتی به‌‌عنوان شرکت‌کننده در کلاس هستم، بدون استفاده از میکروفون چگونه می‌توانم سؤالم را بپرسم و یا اجازه بگیرم؟
    با تغییر وضعیت خود به raised، بقیه حضار از قضیه مطلع شده و برگزارکننده کلاس به شما پاسخگو خواهد بود.
  30. آیا استاد می‌تواند میکروفون دانشجویی را قطع کند؟
    بله در بخش ۱ شکل ۸، در لیست دانشجویان بر روی نام کاربر موردنظر راست کلیک کرده و میکروفون او را غیرفعال می‌کند.
  31. در صورت وجود چند میکروفون یا اسپیکر در دستگاه، چگونه میکروفون یا اسپیکر دیگری را انتخاب کنیم؟
    با انتخاب نوار بار روی علامت گوشی تلفن، می‌توانید اسپیکر یا میکروفون موجود و مدنظر را انتخاب کنید.
    انتخاب میکروفن و اسپیکر دستگاه
    شکل ۹: انتخاب میکروفون و اسپیکر دستگاه
  32. میزان اشراف استاد به امکانات دانشجویان تا چه حد است؟
    چنانچه استاد گزینه Manage users را انتخاب نماید، پنجره زیر نمایش داده می‌شود که می‌تواند گزینه‌های موجود در آن را مدیریت نماید.
    alt
    شکل ۱۰: دسترسی‌های برگزارکننده کلاس
  33. چرا در صدای استاد نویز وجود دارد؟
    برای از بین رفتن نویز در صدا بهتر است دانشجویان تا وقتی که نیاز نباشد میکروفون خود را غیرفعال کنند.
  34. در صورت بروز مشکل در وضعیت اتصال چگونه به مرکز کامپیوتر اطلاع دهیم؟
    مانند تصویر، از وضعیت اتصال خود در زمان بروز مشکل، با کلیک روی Copy network data، کپی تهیه نموده و به همکاران مرکز کامپیوتر ارسال فرمایید.
    وضعیت اتصال
    شکل ۱۱: وضعیت اتصال
  35. در صورت عدم نیاز به اشتراک‌گذاری صفحه خود چه باید کرد؟
    با توجه به تصویر، از وضعیت اتصال گزینه‌ی اشتراک‌گذاری دسکتاپ را غیرفعال کنید.
    غیر فعال کردن اشتراک گذاری دسکتاب
    شکل ۱۲: غیرفعال کردن اشتراک‌گذاری دسکتاپ
  36. Learning Dashboard چه کاربردی دارد؟
    امکان دسترسی به زمان ورود و خروج حضار، مدت حضور، مدت مکالمه، مدت اشتراک‌گذاری دوربین، پیام‌ها و امتیاز فعالیت قابل مشاهده است. لازم به ذکر است فقط در طول کلاس می‌توانید از این امکان استفاده کنید. بعد از اتمام کلاس دسترسی امکان‌پذیر نیست.
    Learning Dashboard
    شکل ۱۳: Learning Dashboard
  37. از Learning Dashboard چه زمانی می‌توان استفاده کرد؟
    فقط در زمان برگزاری کلاس
  38. هر دانشجو چقدر در جلسه بوده است؟
    فقط در زمان برگزاری کلاس از منوی Learning Dashboard قابل مشاهده است.
  39. هر دانشجو چقدر در جلسه فعال بوده است؟
    فقط در زمان برگزاری کلاس از منوی Learning Dashboard قابل مشاهده است.
  40. پاسخ به سؤالات نظرسنجی قبلی چگونه بود؟
    فقط در زمان برگزاری کلاس از منوی Learning Dashboard قابل مشاهده است.
  41. چگونه شرکت‌کنندگان با اطلاع مدیر کلاس وارد کلاس بشوند؟
    در بخش تنظیمات بالای اسامی حضار با انتخاب Guest Policy، می‌توان انتخاب کرد که شرکت‌کنندگان با اجازه مدیر وارد شوند یا هیچ کس نتواند وارد شود.
    Guest Policy
    شکل ۱۴: Guest Policy
  42. شروع کلاس به چه شکلی است؟
    شروع کلاس توسط برگزارکننده (استاد کلاس) اعلام می‌شود. با شروع (start) کلاس توسط استاد، کلاس آغاز می‌شود.
  43. مدت زمان استاندارد هر کلاس چقدر است؟
    حداکثر زمان یک جلسه آنلاین ۵ ساعت تعریف شده است. در صورت نیاز برای برگزاری جلسات با زمان بیشتر لطفاً با مرکز کامپیوتر هماهنگ کنید.
  44. خاتمه کلاس به چه شکلی است؟
    با انتخاب end meeting (پایان جلسه) توسط استاد، کلاس به پایان می‌رسد و تا شروع مجدد کلاس دسترسی به آن توسط دانشجویان فراهم نخواهد بود (شکل ۱۵).
  45. آیا خاتمه کلاس اهمیت دارد؟
    بله. اگر کلاس خاتمه پیدا نکند در روال کار اخلال ایجاد می‌شود که مهم‌ترین آن از دست دادن فایل ضبط شده کلاس است.
  46. در زمان برگزاری کلاس چگونه می‌توان از کلاس خارج شد؟
    انتخاب logout توسط استاد به معنی خروج موقت از کلاس و هدایت به صفحه اصلی کاربری است. انتخاب این گزینه به معنی خاتمه کلاس یا برهم خوردن آن نیست. چنانچه در حال ضبط کلاس باشید با خروج از کلاس در ضبط ویدئو وقفه ایجاد نخواهد شد (شکل ۱۵).دانشجو نیز با انتخاب همین گزینه می‌تواند از کلاس خارج شود.
    alt
    شکل ۱۵: خروج از کلاس - خاتمه کلاس
  47. فایل ضبط شده کلاس از کجا قابل بازیابی است؟
    برای اساتید در صفحه اولیه بعد لاگین و از قسمت Public Class Recordings و برای دانشجویان از همین بخش و به شرطی که استاد اجازه داده باشد.
  48. چه زمانی به فایل ضبط شده کلاس می‌توانم دسترسی داشته باشم؟
    به دلیل پردازش‌های متوالی برای ساخت این فایل، مدت زمانی طول می‌کشد تا فایل آماده شود. استاد بلافاصله بعد از آماده شدن می‌تواند فایل را ببیند. اما دانشجو نیاز به مجوز استاد درس دارد.
  49. چرا نمی‌توانم فایل ضبط شده کلاس را ببینم؟
    به دلیل پردازش‌های متوالی برای ساخت این فایل، مدت زمانی طول می‌کشد تا فایل آماده شود. استاد بلافاصله بعد از آماده شدن می‌تواند فایل را ببیند. اما دانشجو نیاز به مجوز استاد درس دارد.
    alt
    شکل ۱۶: فایل‌های ضبط شده کلاس
  50. چگونه کلاس را شخص دیگری استارت کند؟
    با تعریف کد مدیریت (Moderator Code) در بخش تنظیمات اولیه کلاس، هر یک از کاربران که این کد را داشته باشند، با ورود به کلاس مربوطه، می‌توانند کلاس را به عنوان مدیر استارت نمایند.
    alt
    شکل ۱۷: کد مدیریتی
  51. آیا استاد درس به لیست شرکت‌کنندگان کلاس خود دسترسی دارد؟
    پس از پایان کلاس، لیست شرکت‌کنندگان در کلاس همراه با فایل ضبط شده در اختیار استاد خواهد بود.
  52. چرا دگمه ضبط در کلاس وجود ندارد؟
    در صورتی که کلاس Home Class را استارت کرده باشید. امکان ضبط آن کلاس وجود ندارد.
  53. چگونه دگمه ضبط در کلاس را حذف کنیم؟
    با توجه به شکل ۱۷، اگر گزینه Allow class to be recorded را غیر فعال کنید، گزینه ضبط در کلاس را نخواهید دید.

Developed by the IASBS Computer Centre