دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه
آموزش مجازی
She is talking to her!

پاسخ به پرسش‌های متداول سیستم آموزش مجازی

پاسخ به پرسش‌های متداول سیستم آموزش مجازی

  1. چگونه در کلاس حضور پیدا کنم؟
    با استفاده از آدرس‌های ذکر شده، با نام کاربری و رمزعبور ایمیل خود به سیستم آموزش مجازی لاگین شوید. جهت حضور در کلاس موردنظر آدرس کلاس را از استاد مربوطه دریافت کنید.
  2. چگونه می‌توان یک دانشجو را به کلاس دعوت کرد؟
    با در اختیار گذاشتن لینک کلاس: Invited Participants(شکل1).
    alt

  3. در اولین صفحه سایت پیغامی در مورد کودکی‌ها دریافت می‌کنم. آیا با آن موافقت نمایم؟
    بله. برای دریافت بهتر سرویس‌ها بهتر است به سیستم اجازه دهیم از کوکی‌ها استفاده کند.
  4. برای استفاده از امکانات کلاس چه میزان از پهنای باند شبکه موردنیاز است؟
    برای ارسال و دریافت مناسب اطلاعات حداقل 4 مگابیت بر ثانیه برای دانلود و 2 مگابیت بر ثانیه برای آپلود نیاز است. میزان پیشنهادی 8 مگابیت بر ثانیه برای دانلود و 4 مگابیت بر ثانیه برای آپلود است.
  5. چگونه از مناسب بودن پهنای باند خود مطمین شوم؟
    قبل از آغاز کلاس می توانید از سایت های تست سرعت مانند اوکلا(speedtest.net) جهت بررسی پهنای باند خود استفاده کنید.
  6. برای استفاده از سیستم از چه مرورگری استفاده کنم؟
    در تمامی سیستم عامل‌ها (لینوکس – ویندوز - مکینتاش) از مرورگر کروم(Chrome) استفاده شود و در آیفون از سافاری(Safari) . چون بیشترین سازگاری را با این سیستم دارد. در صورت استفاده از مرورگرهای دیگر امکان بروز مشکل هست.
  7. چرا به سیستم لاگین نمی‌شوم؟
    دقت کنید برای قسمت نام کاربری، فقط از نام کاربری استفاده شود و دامین دانشگاه به انتهای آن اضافه نشود.
  8. پس از لاگین کردن چرا نمی‌توانم به کلاس وصل شوم؟
    تا زمانی که استاد کلاس را شروع نکرده است امکان ورود به کلاس وجود ندارد. باید منتظر شروع کلاس بمانید.
  9. در ابتدای ورود به کلاس microphone را انتخاب کنم یا listen only را؟
    حتما میکروفون را انتخاب کنید(شکل2). چنانچه نیاز به صحبت کردن نباشد می‌توانید در حین کلاس آن را غیرفعال کنید. حتما در پنجره بعدی به مرورگر اجازه استفاده بدهید(allow را انتخاب کنید.)(شکل2-1) چنانچه اجازه ندهید، در مرورگر شما میکروفون بلاک می‌شود و برای فعالسازی میکروفون نیاز به تغییرات مرورگر خواهید داشت.(پرسش13)
    فعال سازی میکروفن
    اجازه برای دسترسی به میکروفن
  10. چنانچه در ابتدای حضور در کلاس گزینه هدفون(listen only) را انتخاب کرده باشم و در حین کلاس بخواهم از میکروفون استفاده کنم، چگونه این کار را انجام دهم؟
    اگر از ابتدا هدفون را انتخاب کرده باشید، در پایین صفحه تصویر هدفون را خواهید داشت برروی آن کلیک کنید(leave audio). پس از کلیک این گزینه به صورت (join audio)در می‌آید. مجدد برروی آن کیک کنید. پنجره انتخاب میکروفون (شکل2) باز می‌شود حال میکروفون را انتخاب کنید.
  11. هنگام فعال کردن دوربین کدام کیفیت را انتخاب کنم؟
    هنگام اضافه کردن دوربین، بهتر است کیفیت پایین(law quality) را انتخاب کنید.(شکل3)
    alt
  12. چرا میکروفون من فعال نمی‌شود؟
    فعال نشدن میکروفن ممکن است به دلایل زیر باشد:
    • در هنگام اتصال به سیستم میکروفون را فعال نکرده‌اید.(پرسش10)
    • میکروفون فعال است اما در وضعیت بی صداست.(پرسش14)
    • استاد درس میکروفون را غیرفعال کرده است.(پرسش25)
    • مرورگرتان میکروفون را بلاک کرده است.(پرسش13)
    • نسخه مرورگرتان به روز نیست.
    • میکروفون سیستم‌تان مشکل دارد.
    • چند میکروفون در سیستم‌تان به طور همزمان فعال است.
    • هدست سیستم مشکل دارد.
  13. چگونه وضعیت میکروفون در مرورگر خود بررسی کنم؟
    اساتید به‌صورت پیش فرض مجوز استفاده از میکروفون را دارند. اگر دانشجو هستید مطمین شوید از استاد مربوطه مجوز استفاده از میکروفون را دارید. اگر از مجوز استاد مطمین هستید و هنوز با میکروفون مشکل دارید. (پرسش 9 و 10 را نیز بررسی کرده‌اید.) باید تنظیمات مرورگرتان را بررسی کنید. احتمالا میکروفون شما در مرورگرتان غیرفعال است. می توانید به شکل زیر آن را فعال کنید: در مرورگر کروم (ترجیحا از این مرورگر استفاده کنید.): در قسمت نوارآدرس برروی تصویر قفل کنار آدرس کلیک کرده و site settings را انتخاب کنید(شکل4). حال از پنجره باز شده می‌توانید وضعیت میکروفون و دوربین خود را تنظیم کنید. (شکل 5)
    alt
    alt
    alt
  14. چگونه می‌توانم در کلاس از میکروفون برای صحبت کردن استفاده کنم؟
    گزینه 6 برای فعال و غیرفعال کردن میکروفون است. (شکل7)
  15. چگونه مطالب کلاس را ضبط کنم؟
    گزینه 4 برای ضبط کلاس است. با کلیک برروی آن می‌توانید آن را فعال و غیرفعال کرد. این امکان برای اساتید فراهم است. (شکل 7)
    توجه داشته باشید برای ساخت فایل ضبط شده کلاس بعد از پایان کلاس حتما با انتخاب end meetingکلاس را خاتمه دهید. (شکل9)
  16. چگونه از صفحه سفید رنگ اصلی استفاده کنم؟
    با استفاده از گزینه‌های سمت راست صفحه. (شکل 7)
    alt

  17. چگونه تصویر خودمان را نشان دهیم؟
    گزینه 7 برای نمایش یا عدم نمایش تصویر خودمان است. (شکل7)به صورت پیش فرض غیرفعال کنید و در صورت لزوم فعال نمایید.
  18. چگونه بفهمیم چه افرادی در جلسه حاضر هستند؟
    لیست اعضا حاضر در جلسه را در بخش 1 می‌توان دید. (شکل7)
  19. چگونه می‌توانیم نوشته‌ای را با تمامی اعضا جلسه به اشتراک بگذاریم؟
    برای چت ساده از بخش 11 و برای به اشتراک گذاشتن مطالب مبسوط از بخش 10 استفاده کنید. (شکل7)
  20. چگونه می‌توانیم صفحه نمایش خود یا نرم‌افزاری از کامپیوتر خود را به اشتراک بگذاریم؟
    با گرفتن مجوز از برگزارکننده جلسه و انتخاب گزینه 9 از شکل7 می توانید این کار را انجام دهید. به خاطر صرفه‌جویی در مصرف اینترنت لطفاً سعی کنید که فقط از ابزارهای داخلی سیستم مثل اشتراک فایل ارائه و تخته سفید استفاده شود و از اشتراک دستکتاپ تا حد امکان خودداری فرمایید.
  21. چگونه می‌توانیم یک ویدئو و یا اسلایدی را برای اعضا به نمایش بگذاریم؟
    با گرفتن مجوز از برگزارکننده جلسه و انتخاب گزینه 8 از شکل7 می توانید این کار را انجام دهید.
    اساتید محترم: لطفا قبل از شروع ارائه مطالب، کلیه صفحات و فایلهای موردنظر را آپلود نمایید تا در زمان ارائه با مشکلاتی مانند دیر لود شدن مواجه نشوید.
  22. در ارائه مطلب به شکل فایل با Fit to width کردن صفحه، چگونه در صفحه حرکت کنم؟
    هنگام ارائه مطلب وقتی صفحه خود را Fit to width کردید، اسکرول‌بار ندارید. برای حرکت در صفحه روی آن کلیک کرده و در همان حالت به بالا و پایین حرکت کنید.
  23. چگونه می توانیم با کاربری چت خصوصی داشته باشیم؟
    با کلیک برروی نام کاربر در بخش 1 شکل 7 می‌توانید با وی چت خصوصی داشته باشید.
  24. آیا استاد می‌تواند میکروفون دانشجویی را قطع کند؟
    بله در بخش 1 شکل 7، در لیست دانشجویان برروی نام کاربر موردنظر راست کلیک کرده و میکروفون او را غیرفعال می‌کند.
  25. میزان اشراف استاد به امکانات دانشجویان تا چه حد است؟
    چنانچه استاد گزینه Manage users را انتخال نماید، پنجره زیر نمایش داده می‌شود که می‌تواند گزینه‌های موجود در آن را مدیریت نماید.
    alt
  26. چرا در صدای استاد نویز وجود دارد؟
    برای از بین رفتن نویز در صدا بهتر است دانشجویان تا وقتی که نیاز نباشد میکروفون خود را غیرفعال کنند.
  27. شروع کلاس به چه شکلی است؟
    شروع کلاس توسط برگزارکننده(استاد کلاس) اعلام می‌شود. با شروع(start) کلاس توسط استاد، کلاس آغاز می شود.
  28. مدت زمان استاندارد هر کلاس چقدر است؟
    حداکثر زمان یک جلسه آنلاین 5 ساعت تعریف شده است. در صورت نیاز برای برگزاری جلسات با زمان بیشتر لطفاً با مرکز کامپیوتر هماهنگ کنید.
  29. خاتمه کلاس به چه شکلی است؟
    با انتخاب end meeting (پایان جلسه) توسط استاد، کلاس به پایان می‌رسد و تا شروع مجدد کلاس دسترسی به آن توسط دانشجویان فراهم نخواهد بود. (شکل9)
  30. آیا خاتمه کلاس اهمیت دارد؟
    بله. اگر کلاس خاتمه پیدا نکند در روال کار اخلال ایجاد می شود که مهمترین آن از دست دادن فایل ضبط شده کلاس است.
  31. در زمان برگزاری کلاس چگونه می‌توان از کلاس خارج شد؟
    انتخاب logout توسط استاد به معنی خروج موقت از کلاس و هدایت به صفحه اصلی کاربری است. انتخاب این گزینه به معنی خاتمه کلاس یا برهم خوردن آن نیست. چنانچه در حال ضبط کلاس باشید با خروج از کلاس در ضبط ویدئو وقفه ایجاد نخواهد شد. (شکل9). دانشجو نیز با انتخاب همین گزینه می‌تواند از کلاس خارج شود.
    alt
  32. فایل ضبط شده کلاس از کجا قابل بازیابی است؟
    برای اساتید در صفحه اولیه بعد لاگین و از قسمت Public Class Recordings و برای دانشجویان از همین بخش و به شرطی که استاد اجازه داده باشد.
  33. چه زمانی به فایل ضبط شده کلاس می‌توانم دسترسی داشته باشم؟
    به دلیل پردازش‌های متوالی برای ساخت این فایل، مدت زمانی طول می‌کشد تا فایل آماده شود. استاد بلافاصله بعد از آماده شدن می‌تواند فایل را ببیند. اما دانشجو نیاز به مجوز استاد درس دارد.
  34. چرا نمی‌توانم فایل ضبط شده کلاس را ببینم؟
    به دلیل پردازش‌های متوالی برای ساخت این فایل، مدت زمانی طول می‌کشد تا فایل آماده شود. استاد بلافاصله بعد از آماده شدن می‌تواند فایل را ببیند. اما دانشجو نیاز به مجوز استاد درس دارد.
    alt

Developed by the IASBS Computer Center